Welkom Gast. Inloggen or Registreren

1 Antwoorden

Wat houdt een boekhouding precies in?

Vraag van: 3046 keer bekeken Boekhouden

Graag had ik geweten of ik mijn kosten uitsluitend met facturen moet aantonen of dat kastickets ook gelden als bewijs? Graag had ik ook geweten wat een boekhouding juist inhoudt? Is dat enkel een overzicht van de inkomsten en uitgaven aan de hand van mijn facturen en bankrekeninguittreksels? Of moeten er nog andere zaken bijgehouden of opgemaakt worden?

1 Antwoorden



  1. zelfstandigen.be

    Kastickets hebben zeker bewijskracht, soms gaat het zelfs om vereenvoudigde facturen. Daar zit hem het verschil.

    Een kasticket is een bewijs van uitgaaf en geldt dus voor het inbrengen van beroepskosten. Waarbij je in de boekhouding een onderscheid moet maken tussen directe belastingen en de btw. Als het kasticket niet als (vereenvoudigde) factuur geldt, mag je de btw niet in mindering brengen.

    Als je spreekt van een vereenvoudigde boekhouding, dan spreek je inderdaad over een overzicht van inkomsten en uitgaven, gekoppeld aan een financieel dagboek.

    Dat is niet het geval bij een dubbele (volledige) boekhouding. Die is nodig om te komen tot de opmaak van een jaarrekening (balans en resultatenrekening). Vooral bij vennootschappen is het verplicht om een dubbele boekhouding te voeren.

    Hou er rekening mee dat je mogelijk ook een inventarisboek dient bij te houden en een dagontvangstenboek (wat iets anders is dan een kasboek). Alles is afhankelijk van de activiteit die je uitoefent.

    Meer informatie over boekhouden voor kleine ondernemingen vind je langs deze weg: http://www.zelfstandigen.be/boekhouding


Deze vraag beantwoorden