Welkom Gast. Inloggen or Registreren

1 Antwoorden

Kan ik als invalide een bijberoep beginnen?

Vraag van: 2836 keer bekeken Zelfstandig bijberoep

Ik ben momenteel 22 jaar en leid aan een ongeneselijke ziekte waardoor ik invalide ben. Toch zou ik heel graag websites maken. Ik zou niet meer verdienen dan 5000 euro op een jaar want meer werk kan ik toch niet aan. Kan ik zelf facturen opstellen? Kosten inbrengen? Heb ik enige verplichtingen zoals een boekhouder? Alvast bedankt.

1 Antwoorden



  1. zelfstandigen.be

    Er bestaan landen waar mindervaliden een invulling aan hun leven kunnen geven met een zelfstandig bijberoep. Dat is niet het geval in Belgiƫ.

    Het is het een of het ander d.w.z. invaliditeitsuitkering of een zelfstandige activiteit. Omdat een invaliditeitsuitkering niet als een vervangingsinkomen beschouwd wordt (zoals een werkloosheidsvergoeding bijvoorbeeld), zal het RSVZ jou automatisch in hoofdberoep aansluiten. Zelfstandige in bijberoep is m.a.w. niet mogelijk.

    Verder is het zo dat voor om het even welke (neven)activiteit, je altijd de toestemming nodig hebt van jouw adviserende geneesheer. Hij of zij is dus de aangewezen persoon om als eerste te contacteren.


Deze vraag beantwoorden