Welkom Gast. Inloggen or Registreren

1 Antwoorden

Sociale bijdragen bijberoep

Vraag van: 2906 keer bekeken Zelfstandig bijberoep

Ik werk momenteel voltijds (en binnenkort maar halftijds). Daarom zou ik graag als zelfstandige in bijberoep privé bijlessen willen geven. Echter, ik verwacht niet dat ik in het begin al veel leerlingen ga hebben omdat je zoiets moet opbouwen. Ik heb gelezen dat wie weinig verdient, geen sociale bijdragen moet betalen. Het gaat dan om 1 393 euro. Betekent dit concreet dat als je minder dan 1 393 euro per maand verdient, je geen sociale bijdragen betaalt maar wel de minimumbijdrage per kwartaal? Of hoe zit dat?

1 Antwoorden



  1. SBB Accountants en Adviseurs

    Om te kunnen genieten van een vrijstelling van bijdragen als zelfstandige in bijberoep mag uw inkomen op jaarbasis niet meer dan 1.393,69 euro bedragen. De vrijstellingsgrens van 1.393,69 euro wordt dus op jaarbasis bekeken en niet per maand!

    Wie start als zelfstandige in bijberoep betaalt voorlopige bijdragen zolang het beroepsinkomen niet officieel vaststaat. Ofwel betaalt u dan de minimumbijdrage ofwel kiest u ervoor al een hogere bijdrage te betalen om herzieningen te vermijden.
    Wanneer u verwacht dat uw inkomen op jaarbasis lager zal zijn dan 1.393 euro kan u een vrijstelling aanvragen.


Deze vraag beantwoorden